fotobergVeel mensen hebben last van stress gerelateerde klachten zoals migraine, burn-out, rug-en nekpijn, hoge bloeddruk, slapeloosheid, etc.
Stress is een van de belangrijkste ziektes in onze tijd.
In onze zoektocht naar geluk, richten we onze aandacht veelal op objecten en gebeurtenissen buiten ons. We denken: “als ik nu maar dit of dat had/kon doen dan pas ben ik gelukkig. De gedachten komen dan voor een korte tijd tot rust als we het gewilde object verkrijgen of ons doel bereiken.
Maar dit ‘geluk’ is dan maar van korte duur want uiteindelijk worden we het nieuwe speeltje moe en zoeken dan weer voldoening in iets anders.
Objecten buiten onszelf brengen in feite geen werkelijk geluk. Je kunt nieuwe materiële bezittingen vergaren, een hogere positie, een groter huis, maar het denken blijft altijd dezelfde.
Want het zijn niet de omstandigheden die je gelukkig of ongelukkig maken, maar je gedachten erover.

Je kunt leren niet langer een speelbal te zijn van je omstandigheden.
Ook als iets tegenzit kun je leren om je rust te bewaren en niet meegesleurd te worden door heftige emoties.
Dat vraagt om een groter bewustzijn van wat er in en om je heen gebeurt, en dat bewustzijn kun je ontwikkelen. Door geregeld te mediteren, en yoga te beoefenen, kun je dit grotere bewustzijn ontwikkelen. Je bent beter in staat je houding te bepalen tegenover wat er in je leven gebeurt. Hoe je je voelt is dan minder afhankelijk van de omstandigheden. Anders gezegd: je vergroot je keuzemogelijkheden. Jij bepaalt zelf hoe je met bepaalde situaties omgaat.

Door te leren dat gedachten maar gedachten zijn en dat die gedachten ook  weer weggaan kun je leren om niet teveel waarde te hechten aan die gedachten.
Meditatie geeft je het gevoel afstand te kunnen nemen van nutteloze zaken.
Meditatie brengt je geest tot rust. Je ervaart gevoelens van ontspanning en helderheid en dat wordt overgebracht naar het dagelijkse leven.
Het geeft je een gevoel van meer ruimte en minder drukte. Er ontstaat inzicht in je bestaan; je leeft vanuit inzicht en je gaat betere keuzes maken; dingen worden gedaan wanneer het nodig is en niet vanuit een ongeremd bezig zijn.
Je gaat zelf voelen wat goed voor je is en wat niet.

Meditatie is een toestand van geconcentreerde aandacht op een gedachte, vast punt, idee of een vorm. Je richt hierbij je aandacht naar binnen. Tijdens de meditatie hebben veel mensen de neiging om constant te worden afgeleid door nieuwe gedachten of zaken die buiten je om gebeuren, bv geluiden van buiten. Het is hierbij de bedoeling dat de mediterende steeds zijn aandacht weer terug brengt naar hetgeen waar hij zijn aandacht op richt, bv de adem.
Dit vraagt in het begin om veel oefening en een beetje doorzettingsvermogen. Wanneer men er regelmatig in slaagt om de storende gedachten in het hoofd tot rust te brengen kan men er een nieuwe gewoonte van maken en ontstaat er meer rust en helderheid.
fotoklankschalen
Meditatie gaat niet uit van dogma’s en is geen godsdienst.
Er worden geen regels of morele gedragsregels voorgeschreven.
Net als de yoga vraagt meditatie wel om een open benadering.

Mediteren bestaat al duizenden jaren en heeft de tand des tijd goed doorstaan. Wanneer er voor het eerst gemediteerd werd is onduidelijk. De eerste echte aantoonbare meditatie geschiedenis begint in India. Vanuit de Vedische perioden zijn later het Boeddhisme en de Yoga ontstaan. Meditatie is de kerntechniek van Boeddha’s benadering om ons uit het lijden van de geest te verlossen. Vanuit India verspreidde het boeddhisme en yoga zich naar China en Tibet. Hieruit ontstonden nieuwe stromingen als Zen en het Vajrayana Boeddhisme. Onder druk van de kerk is meditatie vanaf de 15e tot de 19e eeuw buiten de geloofsbeoefening gebleven.
Halverwege de 19e eeuw zien we langzaam dat steeds meer informatie, wat eerder vaak geheim werd gehouden voor buitenstaanders, van diverse Oosterse leren het Westen bereikt. in de 20e eeuw zien we dat stromingen als Yoga en Zen steeds meer aan populariteit winnen als monniken, geestelijke leraren en goeroes zich vestigen in het Westen.
De grootste doorbraak van meditatie werd door de Beatles veroorzaakt toen zij in de leer gingen bij de Maharishe Yogi in de 60er jaren. Sindsdien groeit het aantal mensen dat aan meditatie doet gestaag en wordt meditatie steeds meer geaccepteerd door het grote publiek en zelfs door de wetenschap. Recent werd meditatie door een vooraanstaand magazine in Amerika, de Time, omschreven als een techniek waar we niet meer omheen kunnen.

Wetenschappers slagen er steeds meer in om de eeuwenoude uitspraken van yogi’s en monniken over de effecten van meditatie wetenschappelijk te onderbouwen.
En zegt het feit dat meditatie, en yoga, na al die duizenden jaren van beoefening nog steeds fier overeind staat en zelfs sterk aan populariteit wint niet genoeg?

Wat is dan het verschil met mindfulness?

Meditatie oefeningen zijn een onderdeel van mindfulness maar zij zijn slechts één van de oefeningen. Deze oefeningen zijn niet het doel op zich, maar het middel. Het middel om met aandacht in het nu te leven. Mindfulness is er dus niet op gericht om een goede mediteerder te worden, maar om de inzichten van meditatie (en andere oefeningen) in het dagelijks leven te integreren.
fotomeditatie

Reacties